Doelen stellen, targets halen, carrière maken, zo kent men bij KPN Edwin Kuiper. De Regiomanager Zuid-Nederland besloot aan zichzelf te gaan “klussen” (lees: een carrièreboost van coachingsbureau De Zwerm Groep) en kwam tot nieuwe inzichten die hem rust gaven. Een portret van een gedreven KPN’er die inzag dat geluk belangrijker is dan carrière. “Te snel op het doel af is mijn valkuil. De uitdaging is anderen betrekken en meenemen met voldoende onderbouwing.”

“Een collega proefde mijn anger. ‘Weet je wat jij moet doen? Ga eens praten met een coach.’ Hij had zelf goede ervaringen met Peter Roemeling van De Zwerm Groep, waarmee ik vervolgens drie uur in het Kurhaus heb zitten praten. Dat gesprek, in combinatie met de inzichten uit het TriMetrix-profiel, heeft me rust gegeven. Ik hoef niet meer zo nodig carrière te maken als ik daar niet gelukkig van word. Vroeger dacht ik altijd maar dat ik omhoog moest. Doelgericht. Vol erbovenop. Soms is het beter om even een stapje opzij te zetten.”

Op de dag van het interview met Edwin Kuiper (40), Regiomanager Zuid-Nederland bij KPN, komt er een bericht binnen via de nieuwssite Computable: KPN ontslaat versneld 4.000 tot 5.000 mensen. De ICT-dienstverlener en communicatieleverancier gaat de eerder aangekondigde reorganisatie, die in 2015 afgerond moest worden, al in 2012 en 2013 uitvoeren. KPN ziet zich genoodzaakt tot deze drastische maatregelen vanwege tegenvallende financiële resultaten. Kuiper heeft erover gehoord en weet dat het nodig is. Voor zijn baan heeft het waarschijnlijk geen gevolgen. Daar gaat hij vanuit. Targetmen zoals Kuiper zijn gewild, ook bij KPN.

Sociaal en energiek

Edwin Kuiper studeerde commerciële economie aan de HEAO, woont in de wijk Westerpark in Breda, is getrouwd met Ellis en heeft twee kinderen: Thijs (4) en Merel (6). Het ‘type Edwin Kuiper’ zouden we kunnen omschrijven als ‘sociaal gedreven’ en ‘tomeloos energiek’. Kuiper houdt van samenwerken. Hij is iemand die lang in mensen blijft geloven en hen graag veel kansen geeft om zich te bewijzen. Tegelijkertijd is hij iemand die wil winnen. Kuiper is fanatiek sporter. Hij doet aan hardlopen, fietsen, fitness en kickfun (kickboxen zonder tegenstander, TV). Dat energieke blijkt ook tijdens het interview. Zo nu en dan roffelt hij met twee vingers op de tafel. Zomaar. ‘Kom maar op met die vragen’, lijkt hij te zeggen. ‘Het kan me niet snel genoeg gaan.’

Ongeduld is zijn kracht èn zijn valkuil. Kuiper: “Te snel op mijn doel af gaan zonder de hele situatie goed te overzien, dat hoort wel bij mij ja. Ik heb er vaak succes mee gehad. Maar het heeft intern ook conflicten opgeleverd. Ik wil dan te snel conclusies trekken en een bepaalde richting op. Mijn collega’s blijven maar analyseren en verdiepingsvragen stellen. Ze willen de feitelijke onderbouwing. Waarom? Waaruit blijkt dat? Heb je het onderzocht? Ik ben niet iemand die daar veel tijd voor neemt. Ik sla liever een paar stapjes over als mijn gevoel zegt dat het okay is. Collega’s gaan dan niet met me mee. Dat raakt me in mijn tempo. Maar ze hebben wel gelijk.”

Zijn benadering strookt niet altijd met wat bij KPN gebruikelijk is. Kuiper: ”Ik ben van bottom-up, zeker niet van top-down. Daar wringt de schoen. Van managementgoeroe Stephen Covey heb ik geleerd dat het beter werkt om mensen te betrekken bij uitdagingen dan hen te vertellen wat ze moeten doen. Hoe gaan we samen die berg beklimmen? Kunnen we misschien beter even een kamp opzetten?”

De interne spanningen waren voor Kuiper serieus genoeg om een coach in de arm te nemen. De centrale vraag: Hoe leer ik beter schakelen met de interne organisatie? De gesprekken in combinatie met het vingerdikke TriMetrix-rapport met drijfveren, talenten en valkuilen geven hem inzicht in ‘waarom’ conflicten ontstaan en handvaten voor ‘hoe’ hij ermee om kan gaan.

Goeie jas

Sinds 2000 werkt Kuiper voor KPN, eerst als accountmanager, daarna als salesmanager en regiomanager en sinds enkele jaren als regiomanager van het indirecte kanaal: KPN’s business partners. Hij stuurt een team aan van tien accountmanagers en dat bevalt prima. “Ik ben bijna fulltime on the road. Een of twee keer per week zit ik een paar uurtjes bij KPN op kantoor. Met interne zaken heb ik weinig te maken. Ik ben helemaal op onze businesspartners gericht. Sparren over de toekomst, samen kansen spotten, dat geeft me energie. Van mijn leidinggevende krijg ik alle ruimte. Zolang ik me maar aan de KPI-sturing hou.”

De functie zit hem “als een goeie jas”. Nu de aansluiting met de rest van de organisatie nog. Kuiper: “De uitdaging is anderen betrekken en meenemen met voldoende onderbouwing. Dat is gebleken uit de coaching. Op intellectueel vlak scoor ik veel lager dan het gemiddelde bij KPN. Ik besteed er gewoon weinig aandacht aan als ik al weet wat er aan de hand is. Ik heb het al lang gezien. Terwijl anderen nog aan het analyseren zijn.”

Tijdens het gesprek wordt het coachingsrapport meer dan eens op een bewuste pagina opengeslagen: “Kijk hier, mijn top zeven van talenten: objectief luisteren, empathisch vermogen, klantgerichtheid, conflictmanagement, flexibiliteit, anderen ontwikkelen en samenwerken. Zo’n lijstje is wel lekker, moet ik zeggen. Met name dat ‘anderen ontwikkelen’ schijnt een uitzonderlijke kwaliteit te zijn. Hoe dat zit? Bij mij stroomt het om de een of andere reden altijd in het contact met anderen. Ze vinden het leuk om voor me te werken. Ze weten ook dat ik altijd op de bal speel, nooit op de man.”

Stroperig overleg

KPN is een organisatie die coaching stimuleert. Kuiper noemt het “klussen aan jezelf”. Het was Hein Knaapen, de vorige HR-directeur, die steeds maar bleef hameren op ‘verhogen van de eigen inzetbaarheid’. Die kluscultuur is gebleven. Logisch. Er is veel talent aanwezig. Dat talent kan nog veel beter uit de verf komen met de juiste begeleiding. Kuiper, kritisch en cryptisch: “Soms slaan we dingen plat in KPI’s.”

Kuiper is niet vies van KPI’s. Als hij geen doelen stelt wordt hij onrustig. Als hij geen targets haalt (inclusief bonus) mist hij de kick en de adrenaline. Toch is werken in een goed team wat hem uiteindelijk het meest motiveert. In teams waarin mensen zich lekker voelen en elkaar helpen (zonder dat er altijd iets tegenover hoeft te staan) kan Kuiper het beste uit zichzelf halen. Dan komen zijn specifieke en voor KPN ietwat wezensvreemde kwaliteiten tot bloei: verbinden, motiveren, coachen, mensen beter maken.

In zo’n team werkt hij nu. “Ik zit in een commerciële functie met een klein team en dat loopt goed. Ik dacht altijd dat ik omhoog moest, steeds verder naar boven in de organisatie. Door de coaching begin ik daar vraagtekens bij te zetten. Ik neig steeds meer naar consolideren van de huidige situatie. De ambitie om leiding te geven aan een afdeling met vijftig mensen heb ik laten varen. Al die interne procedures en processen, de stroperigheid van het overleg, ik overzie dat niet, word ongedurig en ongelukkig, zeker als ik merk dat ik dingen niet kan beïnvloeden. De rol van Regiomanager Zuid-Nederland is een rol waar ik mijzelf nog prima kan ontwikkelen en mijn sterke punten blijvend met veel plezier kan inzetten.”