Leader

Personeelstekorten zijn er vrijwel overal. Acquisitie lijkt de oplossing. Jagen op nieuwe medewerkers. Het is vissen in een vijver waar overbevissing zorgt voor minder vangst van verse krachten. En dus worden bonussen beloofd om personeel te lokken, of om mensen te verleiden meer te werken. Maar één wapen krijgt wat mij betreft te weinig aandacht: personeel behouden! Hoeden in plaats van jagen. Goed zijn voor je mensen. Daarom drie tips voor leidinggevenden om goed te doen voor je mensen. Zodat ze langer, en met meer innerlijke motivatie, voor je blijven werken.

Tip1: Maak echt contact

Wat heeft het coachingstraject je opgeleverd?‘, vroeg ik onlangs aan een coachee. ‘Het belangrijkste voor mij is dat we één gesprek samen met mijn leidinggevende hebben gevoerd waardoor hij mij beter is gaan begrijpen. Hij heeft meer inzicht in mijn drijfveren, denkstijlen, talenten en (belemmerende) overtuigingen gekregen. En hij toont sindsdien meer interesse in mij als persoon en collega. Hij zoekt me nu vaker op om te vragen hoe het met mij gaat en hij doet zijn best om betrokkenheid bij mijn werk te laten zien. De afgelopen 12 jaar voelde het alsof hij mij niet zag staan, er was geen persoonlijk contact of aandacht. Nu voelt het alsof hij mij hoort en ziet staan. Ik voel me nu erkend als waardevolle medewerker door meer en echt contact.’

Dit is een goed voorbeeld wat luisteren, aandacht, begrip en respect oplevert. Het zorgt ervoor dat een leidinggevende zijn medewerkers leert kennen. En medewerkers voelen zich waardevol. Het zelfvertrouwen van een medewerker neemt hierdoor toe. En ook het vertrouwen in de leidinggevende.

Tip 2: Laat medewerkers dromen

‘Een mens is van nature nieuwsgierig en wil zich ontwikkelen.’ Dit is mijn heilige overtuiging. Dat zit ingebakken in de natuur en daarom ook in de menselijke natuur. Maak daar gebruik van. Laat medewerkers nadenken hoe ze willen leven en werken. Wat is hun ideaalbeeld, wat is hun droom? Hoe willen ze hun werk en leven inrichten? Waar irriteren ze zich aan of verwonderen ze zich over? Help ze om een stip aan de horizon te schetsen waar ze naartoe kunnen en willen werken. Bied ze een perspectief die ze uitnodigt. Realistisch, uitdagend en betekenisvol voor de organisatie en/of de maatschappij.

Tip 3: Houd de vinger aan de pols

En help ze vervolgens dat ideale beeld, hun droom te verwezenlijken. Bied ze mogelijkheden en uitdagende activiteiten in het hier en nu die passen bij de droom en de persoon. Geef ze soms een extra steuntje in de rug als ze hun comfortzone niet willen verlaten. Praat ze moed in als het lef ontbreekt. Rem ze af als ze zichzelf overschatten. Neem ze in bescherming als ze zichzelf onvoldoende beheersen. Geef ze wijsheid als ze niet kunnen kiezen tussen het één of het ander. Geef ze opdrachten, tips of stel vragen afhankelijk van het ervaringsniveau. Kortom, blijf op de hoogte hoe het gaat met je medewerkers en houdt de vinger aan de pols. Wat niet gaat zonder … echt contact.

Personeel behouden

Personeel wordt nog te veel gemanaged als een dienst of product. Maar mensen willen leiding krijgen. Ze willen ondersteund worden om te groeien en om het beste uit zichzelf te halen. Zodat ze een betekenisvol leven leiden. Leidinggeven is anderen motiveren en helpen bij hun ontwikkeling. Zodat ze zich inzetten voor een groter doel van het team of organisatie waarin ze werken. Veel leidinggevenden zijn vooral bezig met het nastreven van hun eigen drijfveren zoals willen bepalen, invloed uitoefenen en zakelijk succes nastreven. Daarom zijn ze goed in het managen van een afdeling. Maar ze zijn niet altijd goed in het leiden van de mensen op die afdeling.

Echt contact maken, met mensen mee dromen en ondersteunen, behoort niet tot de goed ontwikkelde vaardigheden. Voor anderen beslissen, ze overtuigen van je gelijk, manipuleren en domineren, zijn gevaren die op de loer liggen. Medewerkers voelen zich dan niet gewaardeerd. Dat gaat knagen aan hun (zelf)vertrouwen. En ze hebben niet het gevoel betekenisvol werk te doen en zich verder te ontwikkelen. Ze nemen mentaal afstand en even later afscheid van hun baas en baan. En in de huidige situatie met personeelstekorten, verlaten ze het bedrijf snel.

Quickscan

Ben je leidinggevende en wil je onderzoeken hoe je jouw leidinggevende skills verder kunt ontwikkelen ? Of ben je medewerker en zoek je ondersteuning hoe jij je verder kunt ontwikkelen? Neem dan vrijblijvend contact met me op.

Of maak mijn Quickscan en ik neem contact met jou op!

Overige info

Het gebruikte citaat is eerder gebruik in het artikel Minder verzuim door quick fix, lef en discipline.